1. Ceza Dairesi 2018/3184 E. , 2019/3093 K.
"İçtihat Metni"(KANUN YARARINA BOZMA İLAMI
Silahlı terör örgütüne üye olma suçundan... 1 Nolu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda tutuklu olarak bulunan ... müdafii tarafından Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Protokolleri ile ...Dil Eğitim evraklarının müvekkiline verilmesi talebinde bulunulması üzerine,... 1 Nolu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu Müdürlüğünün 31/07/2017 tarihli ve 2017/42086 sayılı gelen evrakların tutukluya verilip verilmemesi hususundaki görüş sorulması talebini müteakip, tutuklu vekilinin dilekçe ekindeki evrak ve belgelere el konulmasına dair... İnfaz Hakimliğinin 04/08/2017 tarihli ve 2017/3042 esas, 2017/3306 sayılı kararına karşı yapılan itirazın kısmen kabulüne, ...Dil Eğitim evraklarının verilmemesine, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Protokollerinin tutukluya verilmesine ilişkin... 2. Ağır Ceza Mahkemesinin 04/10/2017 tarihli ve 2017/1818 değişik iş sayılı kararı ile ilgili olarak;
4675 sayılı İnfaz Hâkimliği Kanunu’nun 4. maddesinde infaz hakiminin görevleri belirtilmiş olup, anılan maddede yer alan, "İnfaz hakimliklerinin görevleri şunlardır: 1. Hükümlü ve tutukluların ceza infaz kurumları ve tutukevlerine kabul edilmeleri, yerleştirilmeleri, barındırılmaları, ısıtılmaları ve giydirilmeleri, beslenmeleri, temizliklerinin sağlanması, bedensel ve ruhsal sağlıklarının korunması amacıyla muayene ve tedavilerinin yaptırılması, dışarıyla ilişkileri, çalıştırılmaları gibi işlem veya faaliyetlere ilişkin şikayetleri incelemek ve karara bağlamak. 2. Hükümlülerin cezalarının infazı, müşahadeye tabi tutulmaları, açık cezaevlerine ayrılmaları, izin, sevk, nakil ve tahliyeleri; tutukluların sevk ve tahliyeleri gibi işlem veya faaliyetlere ilişkin şikayetleri incelemek ve karara bağlamak. 3. Hükümlü ve tutuklular hakkında alınan disiplin tedbirleri ve verilen disiplin cezalarının kanun, tüzük veya yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı olduğu iddiasıyla yapılan şikayetleri incelemek ve karara bağlamak. 4. Ceza infaz kurumları ve tutukevleri izleme kurullarının kendi yetki alanlarına giren ceza infaz kurumları ve tutukevlerindeki tespitleri ile ilgili olarak düzenleyip intikal ettirdikleri raporları inceleyerek, varsa şikayet niteliğindeki konular hakkında karar vermek. 5. Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak. Kanunlarda başka bir yargı merciine bırakılan konulara ilişkin hükümler saklıdır.” şeklindeki düzenleme nazara alındığında, hükümlünün infaz hakimliğine şikayette bulunabilmesi için öncelikle bulunduğu ceza infaz kurumu idaresi tarafından gerçekleştirilmiş bir işlem veya faaliyetin yapılmış
olması gerektiği, ceza infaz kurumu idaresi tarafından herhangi bir işlem veya faaliyet yapılmadan infaz hakimliğince doğrudan bir karar verilemeyeceği, aksi bir durumun yukarıda bahsi geçen kanun maddesine aykırı olacağı, somut olayımızda tutuklu müdafii tarafından hükümlünün bulunduğu cezaevi idaresinden Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Protokolleri ile ...Dil Eğitim evraklarının müvekkiline verilmesi yönünde bir talebi olduğu ancak... 1 Nolu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu Müdürlüğünün talep hakkında karar vermeden infaz hakimliğinden bu konudaki görüşünü sorması üzerine infaz hakimliğinin bu konuda doğrudan bir karar verilmeksizin talebin değerlendirilmek üzere ilgili cezaevi idaresine göndermesi gerektiği gözetilmeden, itirazın bu yönden kabulü yerine, yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmediğinden bahisle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309.maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu Yüksek Adalet Bakanlığı Ceza İşleri Genel Müdürlüğünün 30/05/2018 gün ve 94660652-105-80-3614-2018-Kyb sayılı yazılı istemlerine müsteniden Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının tebliğnamesi ile Dairemize ihbar ve dava evrakı gönderilmekle, incelenerek gereği düşünüldü;
TÜRK MİLLETİ ADINA
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanununun 59. maddesinde ceza infaz kurumunda hükümlünün avukat ve noterle görüşme hakkı düzenlenmiş olup, bu düzenlemenin 4. fıkrasına göre; (Değişik: 3/10/2016-KHK-676/6 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/6 md.) Görüşme sırasında; hükümlünün avukatına veya avukatın hükümlüye verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmaya ilişkin olarak kendilerinin tuttukları kayıtlar incelenemez; hükümlünün avukatı ile yaptığı görüşme dinlenemez ve kayda alınamaz.
5.fıkrasına göre; (Ek: 3/10/2016-KHK-676/6 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/6 md.) Türk Ceza Kanununun 220 nci maddesinde ve İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümlerinde tanımlanan suçlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan mahkûm olanların avukatları ile görüşmelerinde, toplumun ve ceza infaz kurumunun güvenliğinin tehlikeye düşürüldüğüne, terör örgütü veya diğer suç örgütlerinin yönlendirildiğine, bu örgütlere emir ve tâlimat verildiğine veya yorumları ile gizli, açık ya da şifreli mesajlar iletildiğine ilişkin bilgi, bulgu veya belge elde edilmesi hâlinde, Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve infaz hâkiminin kararıyla, üç ay süreyle; görüşmeler teknik cihazla sesli veya görüntülü olarak kaydedilebilir, hükümlü ile avukatın yaptığı görüşmeleri izlemek amacıyla görevli görüşmede hazır bulundurulabilir, hükümlünün avukatına veya avukatın hükümlüye verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmalara ilişkin tuttukları kayıtlara elkonulabilir veya görüşmelerin gün ve saatleri sınırlandırılabilir.
9.fıkrasına göre; (Ek: 3/10/2016-KHK-676/6 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/6 md.) İnfaz hâkimi tarafından bu madde uyarınca verilen kararlara karşı 4675 sayılı Kanuna göre itiraz edilebilir.
11.fıkrasına göre; (Ek: 3/10/2016-KHK-676/6 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/6 md.) Tutuklular hakkında bu madde hükümlerine göre karar vermeye soruşturma aşamasında sulh ceza hâkimi, kovuşturma aşamasında mahkeme yetkilidir.
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 116. maddesinde tutukluların yükümlülükleri düzenlenmiş olup,
......... 9, 16, 21, 22, 26 ilâ 28, 34 ilâ 53, 55 ilâ 62, 66 ilâ 76 ve 78 ila 88 inci maddelerinde düzenlenmiş hükümlerin tutukluluk hâliyle uzlaşır nitelikte olanları tutuklular hakkında da uygulanabilir.
Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi İle Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzüğün 84. maddesinde hükümlünün avukat ve noterle görüşme hakkı düzenlenmiş olup; Hükümlü ile görüşmek üzere kuruma gelen avukatların, yanlarında bulundurdukları belge ve dosyaların savunmaya ilişkin olup olmadıkları konusunda kendilerinden yazılı beyanları alınır. Savunmaya ilişkin olduğu beyan edilen belge ve dosyalar, her ne suretle olursa olsun incelenemez. Hükümlü ile doğrudan ilişkisi olmak koşulu ile avukatın yanında getirmiş olduğu ve bir hukuki uyuşmazlık konusunu oluşturan belge ve dosyalar hakkında da aynı hükümlerin uygulanacağı,
5237 sayılı Kanunun 220nci maddesinde, İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü ve Beşinci Bölümlerinde yer alan suçlardan mahkûm olan hükümlülerin avukatları ile ilişkisinde avukatın savunmaya ilişkin olduğunu beyan ettiği belge ve dosyalar fiziki olarak aranabilir. Konusu suç teşkil eden fiilleri işlediğine, infaz kurumunun güvenliğini tehlikeye düşürdüğüne, terör örgütü veya diğer suç örgütleri mensuplarının örgütsel amaçlı haberleşmelerine aracılık ettiğine ilişkin bulgu veya belge elde edilmesi halinde, Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve infaz hâkiminin kararıyla, bir görevli görüşmede hazır bulundurulabileceği gibi bu kişilerin avukatlarına verdiği veya avukatlarınca bu kişilere verilen belgeler infaz hâkimince incelenebilir. İnfaz hâkimi belgenin kısmen veya tamamen verilmesine veya verilmemesine karar verir. Bu karara karşı ilgililerin, 4675 sayılı Kanuna göre itiraz edebilecekleri,
Tutuklulara uygulanacak hükümler ve yükümlülükleri aynı Tüzüğün 186. maddesinde düzenlenmiş olup, (1) Tüzüğün; 1, 4, 6, 9 ilâ 14, 22, 24 ilâ 27, 29 ilâ 31, 40 ilâ 46, 67 ilâ 73, 75 ilâ 96, 99 ilâ 108, 110 ilâ 117, 119 ilâ 132, 143 ilâ 171, 174, 176 ilâ 179, 185, 188, 189 uncu maddelerinde düzenlenmiş hükümlerin tutukluluk hâliyle uzlaşır nitelikte olanları tutuklular hakkında da uygulanabileceği,
öngörülmüştür.
Konu ile ilgili yasal mevzuat değerlendirildiğinde;5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 59. maddesine göre; Hükümlünün avukatına veya avukatın hükümlüye verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmaya ilişkin olarak kendilerinin tuttukları kayıtlar incelenemez; ancak bir kısım suçlardan mahkum olan hükümlüler açısından toplumun ve ceza infaz kurumunun güvenliğinin tehlikeye düşürüldüğüne, terör örgütü veya diğer suç örgütlerinin yönlendirildiğine, bu örgütlere emir ve tâlimat verildiğine veya yorumları ile gizli, açık ya da şifreli mesajlar iletildiğine ilişkin bilgi, bulgu veya belge elde edilmesi hâlinde, hükümlünün avukatına veya avukatın hükümlüye verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmalara ilişkin tuttukları kayıtlara el koyma kararı vermeye Cumhuriyet Başsavcılığının talebi ile İnfaz Hakiminin, tutuklunun avukatına veya avukatın tutukluya verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmalara ilişkin tuttukları kayıtlara el koyma kararını vermeye ise Cumhuriyet Başsavcılığının talebi ile soruşturma aşamasında sulh ceza hâkiminin, kovuşturma aşamasında mahkemenin yetkili olduğu,
Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi İle Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzüğün 84. maddesinde bir kısım suçlardan mahkum olan hükümlüler açısından konusu suç teşkil eden fiilleri işlediğine, infaz kurumunun güvenliğini tehlikeye düşürdüğüne, terör örgütü veya diğer suç örgütleri mensuplarının örgütsel amaçlı haberleşmelerine aracılık ettiğine ilişkin bulgu veya belge elde edilmesi halinde, bu kişilerin avukatlarına verdiği veya avukatlarınca bu kişilere verilen belgeler infaz hâkimince incelenebileceği ve İnfaz hâkiminin belgenin kısmen veya tamamen verilmesine veya verilmemesine karar vereceği şeklinde hükümlüler açısından 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 59. maddesindeki düzenlemeye benzer bir düzenlemeye yer verilmesine rağmen tutuklular açısından açık bir düzenlemeye yer verilmediği ancak aynı Tüzüğün Tutuklulara uygulanacak hükümler ve yükümlülüklerinin düzenlendiği 186. maddesine göre hükümlülerin avukat ve noterle görüşme hakkının düzenlendiği 84. madde hükmünün tutuklular hakkında da uygulanabileceğinin öngörüldüğü,
anlaşılmakla;
Bu açıklamalara göre somut olay değerlendirildiğinde, silahlı terör örgütüne üye olma suçundan ceza infaz kurumunda tutuklu olarak bulunan ... adına müdafi tarafından gönderilen Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Protokolleri ile ...Dil Eğitim evraklarının tutukluya verilip verilmemesi hususunda Ceza İnfaz Kurumu Müdürlüğü tarafından sorulan görüş istemi üzerine İnfaz Hakimliğince el koyma kararı verilemeyeceği, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 59. maddesinin 11. fıkrasının açık hükmüne göre el koyma kararını vermeye Cumhuriyet Başsavcılığının talebi ile soruşturma aşamasında sulh ceza hâkiminin, kovuşturma aşamasında mahkemenin yetkili olduğu, İnfaz Hakimliğinin
yetkisi bulunmadığı halde el koyma kararı vermesinin yasaya aykırı olduğu anlaşılmakla, itirazın öncelikle bu nedenle kabulüne karar verilmesi gerekirken hükümlünün itirazının kısmen kabulüne kısmen reddine şeklinde yazılı şekilde hüküm kurulmasında isabet görülmediğinden... 2. Ağır Ceza Mahkemesinin 04/10/2017 tarihli ve 2017/1818 değişik iş sayılı kararına yönelik yapılan kanun yararına bozma isteminin kabulüne karar vermek gerekmiştir.
Kanun yararına bozma istemi incelenen dosya kapsamına göre farklı gerekçe ile yerinde görüldüğünden, ... 2. Ağır Ceza Mahkemesinin 04/10/2017 tarihli ve 2017/1818 değişik iş sayılı kararının 5271 sayılı CMK"nin 309. maddesi uyarınca KANUN YARARINA BOZULMASINA, diğer işlemlerin yapılabilmesi için dosyanın Mahkemesine gönderilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına TEVDİİNE, 17/06/2019 gününde oy birliğiyle karar verildi.