
Esas No: 2017/338
Karar No: 2021/2186
Karar Tarihi: 10.06.2021
Danıştay 13. Daire 2017/338 Esas 2021/2186 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2017/338
Karar No:2021/2186
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Kurumsal Çözümler ve Bilgi Teknolojileri Taahhüt Hizmetleri ve Dış Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Gerede Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü'nce 27/06/2016 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Çöp Toplama, Nakletme, Temizleme ve Personel Destek" ihalesine ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine, ihale üzerinde kalan davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılarak, bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesi yönünde düzeltici işlem belirlenmesine dair Kamu İhale Kurulu'nun (Kurul) 17/08/2016 tarihli ve 2016/UH-III-2064 sayılı (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; uyuşmazlık konusu ihaleye davacı tarafından verilen 1.229.930,55-TL tutarlı teklifin aşırı düşük teklif olarak belirlendiği, davacıdan istenen aşırı düşük teklif açıklamasının uygun bulunması üzerine ihalenin davacı üzerinde bırakılmasına karar verildiği, ancak yapılan itirâzen şikâyet başvurusu üzerine davalı idarece, ihalede İdari Şartname’nin 25’inci maddesi ve birim fiyat teklif cetveli esas alınarak KİK İşçilik Hesaplama Modülü üzerinden yapılan hesaplamada asgari işçilik maliyetinin 1.229.941,35-TL olarak belirlendiği, ihale üzerinde bırakılan davacının 1.229.930,55-TL tutarlı fiyat teklifinin ise birim fiyat iş kalemleri ve toplam bazda asgari işçilik maliyetinin altında olduğu, davacının KİK İşçilik Hesaplama Modülü dışında başka bir hesaplama sistemi ile açıklama yapmasının anılan mevzuata aykırı olduğu, dolayısıyla asgari işçilik maliyetinin altında teklif verdiği hâlde ihale üzerinde bırakılan davacının teklifinin Kamu İhale Genel Tebliği'nin 78.29’uncu maddesi uyarınca değerlendirme dışı bırakılarak bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesi yönünde düzeltici işlem belirlenmesine karar verilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.3’üncü maddesi uyarınca asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında KİK İşçilik Hesaplama Modülü’nün kullanılması, hesaplamanın buna göre yapılması ve istekliler tarafından sunulacak açıklamaların da söz konusu modüle göre yapılmasının zorunlu olduğu, yine Tebliğini 78.29’uncu maddesi uyarınca asgari işçilik maliyetinin altındaki tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, davacının fiyat teklifinin birim fiyat iş kalemleri ve toplam bazda asgari işçilik maliyetinin altında olduğu, KİK İşçilik Hesaplama Modülü dışında başka bir hesaplama sistemi ile açıklama yapmasının anılan mevzuata aykırı olduğu, ayrıca bu şekildeki bir hesaplamanın/uygulamanın ihaleye teklif veren istekliler arasında farklılık oluşturacağı, 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde temel ilke olarak belirtilen eşitlik ilkesine de aykırılık teşkil edeceği, bu itibarla, davacının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yönündeki dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, yapılan aşırı düşük teklif açıklaması kabul edilerek oybirliği ile ihalenin kendileri üzerinde bırakıldığı, KİK Modülü üzerinden yapılan hesaplamanın değil, kendi hesaplamalarının doğru olduğu, KİK Hesaplama Modülü'nün kullanımının mecbûri olmadığı, basiretli davranılarak doğru hesaplamanın yapıldığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.29’uncu maddesi uyarınca asgari işçilik maliyetinin altındaki tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, aynı Tebliğ'in 79.3.3’üncü maddesi uyarınca asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında KİK İşçilik Hesaplama Modülü’nün kullanılmasının zorunlu olduğu, davacının teklifinin sınır değerin altında olduğunun açık olduğu, yasal mevzuat gereği sınır değerin altındaki tekliflerin açıklama istenilmeksizin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği belirtilerek, istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'NİN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 10/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.