
Esas No: 2021/15676
Karar No: 2021/1837
Karar Tarihi: 31.05.2021
Danıştay 2. Daire 2021/15676 Esas 2021/1837 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/15676
Karar No : 2021/1837
TEMYİZ EDEN (DAVALILAR) : 1- … Bakanlığı
VEKİLLERİ : Hukuk Müşaviri Av… Hukuk Müşaviri Av. …
2- … Valiliği
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; aile hekimi olarak görev yapan davacıya, (Mülga) Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığının … günlü, … sayılı Genelgesi uyarınca 2014 yılı Mayıs ve Haziran ayları için acil servis nöbeti görevi verilmesine ilişkin işlemlerin iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : Danıştay İkinci Dairesinin 25/12/2019 günlü, E:2016/4233, K:2019/7522 sayılı bozma kararına uyularak verilen … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; ağır engelli ve bakıma muhtaç annesi bulunduğunu sağlık kurulu raporu ile kanıtlayan davacının, mesai saatleri dışındaki nöbet görevinden muaf tutulması gerektiğinden, davacıya 2014 yılı Mayıs ayı için 31/05/2014 (Cumartesi) günü, 08:00-16:00 saatleri arasında ve Haziran ayı için 29/06/2014 (Pazar) günü, 08:00-16:00 saatleri arasında acil servis nöbeti görevi verilmesine ilişkin olarak tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle anılan işlemlerin iptaline hükmedilmiştir.
TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI :
1-… Bakanlığının İddiaları : Davalı idare tarafından; sağlık hizmetlerinin aksatılmadan yürütülebilmesi ve yetersiz olan hekim kaynağının en verimli ve etkin şekilde kullanılabilmesini teminen aile hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet görevi verildiği, bu kapsamda nöbet görevi verilen davacının sağlık mazereti dikkate alınarak hafta sonu 08:00-16:00 arasında mesai saatlerine denk gelecek şekilde görevlendirildiği, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu ileri sürülerek, İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
2-… Valiliğinin İddiaları : Davalı idare tarafından; davacıya nöbet görevi verilmesinin mevzuattan kaynaklanan ve tüm aile hekimleri için ihdas edilmiş bir yükümlülük olduğu, Bakanlığın aile hekimlerinin bu yükümlülükten kısmi muafiyet şartlarını açıkça düzenlediği, nöbet görevinden muaf tutulması gerektiğinin alınan sağlık raporunda açıkça belirtilmesi gerektiği, kaldı ki bu durumda da nöbet görevinden tam bir muafiyet söz konusu olamayacağı, davacının sağlık mazeretinin göz önünde bulundurulduğu, davacıya verilen nöbet görevlerinin hafta sonu saat 08:00-16:00 arasında düzenlendiği, davacının hafta içi de aynı mesai saatlerine göre çalıştığı düşünüldüğünde talebinin hukuka ve iyiniyet kurallarına aykırı olduğu ileri sürülerek, İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN CEVABI : Davacı tarafından; annesinin sağlık sorunları nedeniyle nöbet hizmetinden muafiyetinin mevcut olduğu, Başbakanlığın 2010/2 sayılı Nöbet Genelgesi uyarınca nöbet görevinden ve gece vardiyasından muaf tutulacağının düzenlendiği halde nöbet görevi verildiği, ayrıca Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Kurumunun Isparta Halk Sağlığı Müdürlüğüne göndermiş olduğu 23248055 sayılı yazısında kendisinin nöbet görevinden muaf tutulmasının belirtildiği, bu nedenle temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkün olup, 50. maddesinin 4. fıkrasında ise Danıştayın bozma kararına uyulduğu takdirde, bu kararın temyiz incelemesinin, bozma kararına uygunlukla sınırlı olarak yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Isparta İdare Mahkemesinin temyize konu kararı; Danıştay İkinci Dairesinin 25/12/2019 günlü, E:2016/4233, K:2019/7522 sayılı bozma kararında belirtilen gerekçeler göz önüne alınarak verilmiş bir karar olduğundan, usul ve hukuka uygun bulunmakta ve bozulmasını gerektirecek bir hukuka aykırılık taşımamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVALI İDARELERİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
2. … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idareler üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştayda karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 31/05/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.