
Esas No: 2019/7062
Karar No: 2021/1717
Karar Tarihi: 08.04.2021
Danıştay 10. Daire 2019/7062 Esas 2021/1717 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2019/7062
Karar No : 2021/1717
DAVACI : ... İnşaat Turizm Temizlik Nakliyat Enerji Orman Ürünleri Gıda Hayvancılık Yemek San. Tic. Ltd. Şti.
VEKİLLERİ : Av. …, Av. …
Av. …
DAVALI : … Başkanlığı
VEKİLLERİ :Av. …, Av. …
Av. …
DAVANIN KONUSU : 26/05/2017 tarih ve 30077 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'in ekinde yer alan “Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesi”nin 467 Tebliğ Sıra No'ya karşılık gelen XIII Makine-Montaj İş Kolu bölümünün 18. sırasında yer alan “Buhar Satın Alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil)” başlıklı işkolu için belirlenen % 9'luk asgari işçilik oranının iptali istenilmektedir.
DAVACININ_İDDİALARI : Davacı vekili tarafından, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından 2014-2015-2016 yıllarında satın alınacak olan su buharı işi için, 3 No'lu İhale Komisyonunun … tarih ve … sayılı kararına istinaden yapılan ihale neticesinde 67500 ton kalem su buharı malzemesinin yüklenici teklifi, idari şartname ve teknik şartnamesine uygun olarak satın alınması işinin müvekkili şirket uhdesinde kaldığı ve 10/02/2014 tarihinde taraflar arasında akdedilen sözleşme ile müvekkili şirketin 67500 ton su buharını, KDV hariç 4.927.500 TL bedelle satmayı kabul ve taahhüt ettiği, ihale konusu su buharı satın alınması işine ait teknik şartnamede Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü ... Çay Fabrikasının 2014-2015-2016 yıllarında ihtiyacı olan su buharının yüklenici olan müvekkili şirket tarafından ...'dan hiç bir bedel talep edilmeden kurulacak olan buhar santralinden teknik şartnamede belirtilen miktar ve özelliklerde satın alınacağının kararlaştırıldığı, bu doğrultuda ... Çay Fabrikası sahası içerisinde teknik şartnameye uygun ve bedel talep edilmeksizin buhar santralinin kurulduğu ve üretime başlandığı; Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Rize Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünün 07/06/2017 tarih ve …-E.... sayılı yazısıyla, yapılan bu işle ilgili kuruma yeterli işçilik bildiriminde bulunulmadığı belirtilerek ihale konusu işle ilgili istihkak bedeline %9'luk asgari işçilik oranının %25 eksiği uygulanarak hesaplanan fark işçilik miktarı üzerinden tahakkuk eden sigorta primi, gecikme cezası ve gecikme zammının ödenmesinin bildirildiği, bu bildirime karşı yaptıkları itirazın reddedildiği ve Asgari İşçilik Daire Başkanlığınca alınan karar sonucu hesaplanan %9'luk işçilik oranının değiştirilmeyeceğinin belirtildiği, bunun üzerine %9 oranı üzerinden hesaplanan fark işçilik bedelleri üzerinden tahakkuk ettirilen sigorta primlerini gecikme cezası ve zamlarıyla birlikte 31/07/2017 tarihinde ödendiği, böylelikle dava konusu düzenleyici işlemin davacı şirkete uygulandığı; asgari işçilik oranı hesaplaması yapılırken, yapılan işin niteliği, kullanılan teknoloji, iş yerinin büyüklüğü, benzer işletmelerde çalıştırılan sigortalı sayısı, ilgili meslek veya kamu kuruluşlarının görüşü gibi unsurların göz önünde bulundurulduğu ve iş kolunda çalışan ortalama bir iş yerinin minimum işçilik oranının belirlendiği, ancak bu yöntemin yine de varsayımsal olarak hazırlanan bir yöntem olduğu, bunu tüm iş yerleri ve iş kolları için kesin ve istisnasız uygulamanın mümkün olmadığı, nitekim Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğ'in ekinde yer alan “Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesinde düzenlenen ve iştigal konuları olan ''buhar satın alınması'' iş kolu için asgari işçilik oranı belirlenmesi hatalı olduğu gibi, %9 olarak belirlenen asgari işçilik oranının fahiş olduğu; buhar santralinin tam otomatik olarak çalıştığı, insan gücüne ihtiyaç bulunmadığı, çay istihsal dönemi olan aylarda mevsimlik olarak üç vardiya şeklinde otomatik makinelerle su buharı üretimi yapılan santralde yalnızca kontrol amaçlı olarak bir işçinin çalışmakta olduğu, ayrıca bakım ve temizlik için zaman zaman hizmet satın alındığı, bunun dışında işçi çalıştırılmadığı, çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü ... Çay Fabrikası Müdürlüğü tarafından yazılan 20/02/2017 tarihli yazıda da işçilik oranının %3'e tekabül ettiğinin belirtildiği, öte yandan kuru çay imalatı için üretilen buharın nihai ürünün yardımcı malzemesi niteliğinde olduğu bu nedenle asgari işçilik uygulamasının dahi olmaması gerektiği, zira dava konusu Tebliğ'den önce yürürlükte olan Tebliğ ekindeki listelerde ''su buharı satın alınması'' iş koluna ilişkin her hangi bir işçilik oranının belirlenmediği, dava konusu Tebliğ'de bu iş kolunun eklenmesinin teknik olarak ve hukuken usul ve yasaya aykırı olduğu, konunun teknik yönden daha net anlaşılabilmesi için bilirkişi incelemesi ve keşif yapılmasını talep ettikleri; teknik olarak dava konusu Tebliğ'de belirtilen %9 orana göre ihale bedeli üzerinden hesaplama yapıldığında aslında hiç insan gücü kullanılmadan yapılan bu üretimin yüzlerce kişi tarafından yapıldığının kabulü gerektiği, Tebliğin amacı kayıt dışı istihdamın önlenmesi iken belirlenen yüksek oran nedeniyle amacın fazlasıyla aşıldığı, dava konusu düzenlemenin hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
DAVALININ SAVUNMASI :
Davalı idare tarafından, öncelikle davanın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 7. maddesine göre süresinde açılıp açılmadığının re'sen tetkiki ile süresinde açılmadığının tespiti halinde davanın süre yönünden reddine karar verilmesi; davanın esası yönünden ise dava konusu Tebliğ ekinin, işçilik oranlarını belirleyen Asgari İşçilik Tespit Komisyonu nezdinde incelendiği, Asgari İşçilik Tespit Komisyonlarının 5510 sayılı Kanun'un 85. maddesine göre kurulduğu; Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 5. maddesinde, komisyonun oluşturulmasının, 10. maddesinde ise, çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranlarının komisyonca veya birden fazla komisyon olması halinde, aynı yönetmeliğin 5 inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca oluşturulan istişare komisyonunca tespit edilerek tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlanacağının, tebliğde oranlarla birlikte, oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iş kalemleri, çalışma şekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verileceğinin düzenlendiği; davaya konu buhar satın alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil) iş kolu için oran belirlenirken işin, teknik şartnamesi ve sözleşmesinde belirtilen hususlara göre ve savunma dilekçesinde ayrıntılarına değinildiği biçimiyle dört ayrı bölümde irdelendiği ve %9 oranının belirlendiği; Tebliğdeki oranlar belirlenirken malzeme, montaj işçiliği, makine ve teknoloji kullanımı, insan gücü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının her sene yayımladığı birim fiyat tarifeleri ve analizleri ve eşdeğer yapı ve imalatların göz önünde bulundurulduğu, subjektif nedenlerle açılan davanın yersiz ve haksız olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : 26/05/2017 tarih ve 30077 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğ'in ekinde yer alan “Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesi”nin XII Makine-Montaj bölümünün 467. Sırasında yer alan “Buhar Satın Alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil)” başlıklı işkolu için belirlenen % 9 luk asgari işçilik oranının iptali istenilmektedir.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ASGARİ İŞÇİLİK TESPİT KOMİSYONUNUN ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA Yönetmeliğin 10. maddesinde" (1) Çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranları, (Değişik ibare:RG-25/5/2016-29722) komisyonca veya birden fazla komisyon olması halinde, 5 inci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca oluşturulan istişare komisyonunca tespit edilerek tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlanır.
(2) Tebliğde oranlarla birlikte; oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iş kalemleri, çalışma şekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verilir." düzenlemesine yer verilmiştir.
Tebliğin amacı, Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesinde oluşturulan Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca çeşitli işkollarına ait asgari işçilik oranlarının belirlenmesi ve bu oranların belirlenmesinde esas alınan kriterleri düzenlemektir.
Tebliğ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 85 inci maddesinde sayılan kurum, kuruluş ve bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan her türlü işler ile gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılan özel nitelikteki inşaat işlerine uygulanacak asgari işçilik oranları ile ilgili işlemleri kapsamaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, dava konusu Tebliğ'de belirlenen oranların Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine göre belirlenerek tebliğ ile ilan edildiği, Tebliğ’deki oranlar belirlenirken malzeme, montaj işçiliği makine ve teknoloji kullanımı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının belirlediği birim fiyatların dikkate alındığı ve oranların konunun uzmanı kişilerdeden oluşan komisyon marifetiyle belirlendiği, %9’luk oran belirlenirken, işin dört aşamasının da dikkate alındığı, bu dört aşamanın; buharı üretecek kazan ve ekipmanların montajının yapılması, kazanın muhafaza edileceği binanın inşası, üretilen buharın çay fabrikasına iletimini sağlayacak boru hattının çekilmesi, sistemin tümüyle hazır hale geldiğinde sistemin işletilmesi, bakım ve onarımının sağlanması ve sözleşme sonunda tesis ve ekipmanların demontajı ve tahliyesi olduğu, bu işlerin ortalaması olarak %9 oranının belirlendiği anlaşılmaktadır.
Düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, duruşma için önceden taraflara bildirilen 08/04/2021 tarihinde davacı ve vekilinin gelmediği, davalı Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığını temsilen Av. ...'in geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle açık duruşmaya başlandı. Hazır bulunan davalı vekiline usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra davalı vekiline son kez söz verilip duruşma tamamlandı. Tetkik hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ_OLAY_VE_HUKUKİ_SÜREÇ : Dava, 26/05/2017 tarih ve 30077 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'in ekinde yer alan “Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesi”nin 467 Tebliğ Sıra No'ya karşılık gelen XIII Makine-Montaj İş Kolu bölümünün 18. sırasında yer alan “Buhar Satın Alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil)” başlıklı işkolu için belirlenen % 9'luk asgari işçilik oranının iptali istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE :
USUL YÖNÜNDEN:
Davalının; davanın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 7. maddesine göre süresinde açılmadığı yönündeki itirazı yerinde görülmeyerek, davanın süresinde açıldığı sonucuna varılarak uyuşmazlığın esası incelenmiştir.
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
16/06/2006 tarih ve 26200 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 85. maddesinin 2. fıkrasında, ''Kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan işlerden ve özel nitelikteki inşaat işlerinden dolayı bu işleri yapan işveren tarafından yeterli işçilik bildirilmiş olup olmadığı Kurumca araştırılır. Bu araştırma sonucunda yeterli işçiliğin bildirilmemiş olduğu anlaşılırsa, eksik bildirilen işçilik tutarı üzerinden hesaplanan prim tutarı, 89 uncu madde gereği hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte bir ay içinde ödenmek üzere işverene tebliğ edilir. Tebliğ edilen prim ve gecikme cezası ve gecikme zammının ödendiği veya ödeneceğinin işveren tarafından yazılı olarak taahhüt edilmesi halinde borç kesinleşir. Kuruma verilecek taahhütnamede üstlenilen ödeme yükümlülüğünün yerine getirilmemesi halinde, işveren hakkında 88 inci ve 89 uncu maddeler uyarınca işlem yapılır. Tebliğ edilen prim ve gecikme cezası ve gecikme zammının ödenmemesi, taahhütname verilmemesi veya Kurumca işyerinin denetlenmesine gerek görülmesi durumunda Kurumca inceleme yapılır.'' hükmü, 6. fıkrasında, '' Kuruma yeterli işçilik tutarının bildirilmiş olup olmadığının araştırılmasında, işin yürütümü için gerekli olan asgarî işçilik tutarının tespitinde dikkate alınacak asgarî işçilik oranlarının saptanması ve asgarî işçilik oranlarına vaki itirazların incelenerek karara bağlanması amacıyla Kurum bünyesinde; Kurum teknik elemanlarından dört üye, Yönetim Kurulunda temsil edilen işçi ve işveren konfederasyonlarınca görevlendirilecek iki üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden bir üye olmak üzere toplam yedi teknik elemandan oluşan, Asgarî İşçilik Tespit Komisyonu kurulur.'' hükmü, son fıkrasında, ''Asgarî İşçilik Tespit Komisyonunun çalışma usûl ve esasları, Komisyonda görev alacak teknik elemanların nitelikleri, asgarî işçilik tespitinde uygulanacak yöntem, verilerin belirlenmesi, tamamlanmış veya devam etmekte olan işlerle ilgili yapılacak yerinde tespit kriterleri, uzlaşma komisyonlarının oluşumu, çalışma usûl ve esasları ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usûl ve esaslar, Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.'' hükmü yer almaktadır.
27/09/2008 tarih ve 27010 sayılı Resmi Gazete'de Yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 5. maddesinde, ''1) Komisyon, Yönetim Kurulu kararı ile, Kurum teknik elemanlarından dört asıl dört yedek, Yönetim Kurulunda temsil edilen işveren konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğince görevlendirilecek birer asıl ve birer yedek teknik eleman ile yine Yönetim Kurulunda temsil edilen işçi konfederasyonunca görevlendirilecek bir asıl ve bir yedek teknik eleman olmak üzere toplam yedi asıl ve yedi yedek üyeden oluşur. (2) Kurumca gerekli görülmesi halinde, Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen nitelikleri taşıyacak üyelerden oluşacak şekilde ve aynı esaslar çerçevesinde, Yönetim Kurulu kararı ile aralarındaki görev dağılımı da belirtilmek suretiyle birden çok komisyon kurulabilir. (3) (Ek:RG-25/5/2016-29722) Birden fazla komisyonun kurulması halinde 17 nci madde uyarınca asgari işçilik oranına yapılacak olan itirazı inceleyecek komisyon Yönetim Kurulu Kararı ile belirlenir. (4) (Ek:RG-25/5/2016-29722) Birden fazla komisyonun kurulması halinde komisyonlarda görevli komisyon başkanları ile konfederasyonlarca ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğince görevlendirilmiş birer üyenin katılacağı istişare komisyonu oluşturulur.''; 10. maddesinde, ''(1) Çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranları, (Değişik ibare:RG-25/5/2016-29722) komisyonca veya birden fazla komisyon olması halinde, 5 inci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca oluşturulan istişare komisyonunca tespit edilerek tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlanır.(2) Tebliğde oranlarla birlikte; oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iş kalemleri, çalışma şekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verilir.'' kuralları yer almıştır.
12/05/2010 tarih ve 27579 sayılı Resmi Gazete'de Yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ'in 1. maddesinde, ''(1) Bu Tebliğin amacı, Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesinde oluşturulan Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca çeşitli işkollarına ait asgari işçilik oranlarının belirlenmesi ve bu oranların belirlenmesinde esas alınan kriterleri düzenlemektir. (2) Bu Tebliğ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 85 inci maddesinde sayılan kurum, kuruluş ve bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan her türlü işler ile gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılan özel nitelikteki inşaat işlerine uygulanacak asgari işçilik oranları ile ilgili işlemleri kapsar.''; 2. maddesinde, '' (1) Bu Tebliğ, (Değişik ibare:RG-8/7/2012-28347) 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 110 uncu maddesinin üçüncü fıkrası ile 27/9/2008 tarihli ve 27010 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 10 uncu maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.'', 4. maddesinin 1. fıkrasında, ''(1) Kuruma yeterli işçilik bildirilmiş olup olmadığının Ünitece araştırılmasında veya meslek mensupları tarafından ihale konusu işler ile özel nitelikteki inşaat işyerlerinden dolayı işyeri kayıtlarının incelenmesi sonucunda rapor düzenlenirken ya da Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca işin yürütümü için gerekli olan asgari işçilik miktarının tespitinde dikkate alınmak üzere, Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca çeşitli işkollarına ilişkin belirlenen oranlar, bu Tebliğ eki listede yayımlanmıştır.'' kuralları bulunmaktadır.
26/05/2017 tarih ve 30077 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'in 1. maddesinde, ''12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösteren Tebliğin Ek-1’inde yer alan liste ekteki şekilde değiştirilmiştir.'' hükmü yer almakta olup, ekinde bulunan “Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesi 2017'' nin 467 Tebliğ Sıra No'ya karşılık gelen XIII Makine-Montaj İş Kolu bölümünün 18. sırasında yer alan “Buhar Satın Alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil)” için % 9'luk asgari işçilik oranının belirlendiği görülmektedir.
Dava Konusu Düzenlemenin İncelenmesi:
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 85. maddesinde, kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan işlerden ve özel nitelikteki inşaat işlerinden dolayı bu işleri yapan işveren tarafından yeterli işçilik bildirilmiş olup olmadığının Kurumca araştırılacağı, Kuruma yeterli işçilik tutarının bildirilmiş olup olmadığının araştırılmasında, işin yürütümü için gerekli olan asgarî işçilik tutarının tespitinde dikkate alınacak asgarî işçilik oranlarının saptanması ve asgarî işçilik oranlarına vaki itirazların incelenerek karara bağlanması amacıyla Kurum bünyesinde; Kurum teknik elemanlarından dört üye, Yönetim Kurulunda temsil edilen işçi ve işveren konfederasyonlarınca görevlendirilecek iki üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden bir üye olmak üzere toplam yedi teknik elemandan oluşan, Asgarî İşçilik Tespit Komisyonu kurulacağı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usûl ve esasların, Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.
27/09/2008 tarih ve 27010 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 10. maddesinde (Değişik ibare: RG-25/5/2016-29722), çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranlarının komisyonca veya birden fazla komisyon olması halinde, 5 inci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca oluşturulan istişare komisyonunca tespit edilerek tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlanacağı; Tebliğde oranlarla birlikte, oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iş kalemleri, çalışma şekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verileceği düzenlenmiştir.
26/05/2017 tarih ve 30077 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren, Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin ekinde yer alan ''Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranları Listesi''nin 467 Tebliğ Sıra No'ya karşılık gelen XIII - Makine - Montaj İş Kolu bölümünün 18. sırasında yer alan "Buhar satın alınması (tesis kurulumu ve borulama dahil)" başlıklı işkolu için asgari işçilik oranı %9 olarak belirlenmiştir.
%9’luk oran belirlenirken, iş dört aşama olarak değerlendirilmiş ve bu dört aşamaya ilişkin oranlar,
1-Buharı üretecek kazan ve ekipmanların montajının yapılması, kazanın muhafaza edileceği binanın inşası, %8
2-Üretilen buharın çay fabrikasına iletimini sağlayacak boru hattının çekilmesi, %8
3-Sistemin tümüyle hazır hale geldiğinde sistemin işletilmesi, bakım ve onarımının sağlanması, %15
4-Sözleşme sonunda tesis ve ekipmanların demontajı ve tahliyesi %9 olarak belirlenmiş ve bu dört aşamanın ortalaması olarak da %9 oran olarak belirlenmiştir.
Davacı tarafından bu oranın çok yüksek olduğu iddia edilmekle birlikte iş safhalarının ve işin geneline ilişkin fahiş bir oranın belirlendiğine ilişkin bilgi ve belge sunulmamıştır.
Dava konusu Tebliğ'de belirlenen oranların Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre belirlenerek tebliğ ile ilan edildiği, Tebliğ’deki oranlar belirlenirken malzeme, montaj işçiliği makine ve teknoloji kullanımı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının belirlediği birim fiyatların dikkate alındığı ve oranların konunun uzmanı kişilerden oluşan komisyon marifetiyle belirlendiği, bu durumda, 5510 sayılı Kanun'un verdiği görev ve yetki uyarınca tesis edilen dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Davanın REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı işler için belirlenen … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 08/04/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.