Abaküs Yazılım
20. Hukuk Dairesi
Esas No: 2014/4204
Karar No: 2014/8105

Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2014/4204 Esas 2014/8105 Karar Sayılı İlamı

20. Hukuk Dairesi         2014/4204 E.  ,  2014/8105 K.

    "İçtihat Metni"


    Taraflar arasındaki taşınmaz üzerindeki ağaç ve yapıların mülkiyetinin ve zilyetliğinin tespiti istemli davasından dolayı yerel mahkemece verilen yukarıda gün ve sayılı hükmün; Dairemizin 20/02/2014 gün ve 2013/10687 E. - 2014/2154 K. sayılı ilâmıyla onanmasına karar verilmiştir. Süresi içinde davalılar Hazine vekili ve Orman Yönetimi vekili tarafından kararın düzeltilmesi istenilmiş olmakla dosya içindeki tüm belgeler incelenerek gereği düşünüldü.

    K A R A R

    Davacı vekili, 11.08.2010 günlü dava dilekçesiyle; bulunan yaklaşık onbeş dönümlük taşınmazı içinde yazlık evi, meyve ve sebze bahçesi bulunduğunu, dava konusu yerin mücavir alanı içinde bilindiği gerekçesiyle kendisine elektrik dahi verilmediğini ve halen kamulaştırılmasının yapılmadığını, mağduriyetinin giderilmesi için kamulaştırmasız elatma davası açtığını ileri sürerek, dava konusu taşınmazın ve üzerindeki ağaç ile yapıların mülkiyetinin kendisine ait olduğunun ve zilyetliğinin tesbitini istemiştir.
    Mahkemece, davanın kısmen kabulüne ve 03.01.2013 günlü fen bilirkişisi krokisinde (a), (d), (e), (f) ve (h) harfleriyle gösterilen 9146,46 m²"lik alan üzerinde bulunan inşaat bilirkişisi ve ziraat bilirkişisi raporlarında belirtilen yapılar ve ağaçların davacı tarafça meydana getirildiğinin tespitine, dava konusu taşınmazın mülkiyetinin tesbiti isteminin reddine karar verilmiş, hükmün davalılar Hazine ve Orman Yönetimi tarafından temyizi üzerine Dairenin 20/02/2014 gün ve 2013/10687 E. - 2014/2154 K. sayılı kararıyla; [""İncelenen dosya kapsamına, kararın dayandığı gerekçeye göre, yerinde görülmeyen temyiz itirazlarının reddi ile usûl ve kanuna uygun olan hükmün ONANMASINA,""] karar verilmiştir.
    Davalı Hazine vekili karar düzeltme dilekçesinde; dava konusu yerlerin orman alanı içersinde kaldığı, taşınmazda 2/B uygulamasının söz konusu olmadığı, orman olan yerde mülkiyet tespitinin yapılmasının usûl ve kanuna aykırı olduğu gerekçesiyle, onama kararının kaldırılarak yerel mahkeme kararının bozulmasını isemiştir.
    Davalı ... Yönetim vekili karar düzeltme dilekçesinde; ormanların zilyetlikle iktisabının mümkün olmadığı ve orman olan yerde havuz ve bahçe yapılamıyacağı, yapılması halinde ise işgal suçunun unsurları oluşacağı gerekçesiyle kararın düzeltilerek bozulmasını istemiştir.
    Dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava, çekişmeli taşınmazın ve üzerindeki ağaç ile yapıların mülkiyetinin ve zilyetliğinin tesbit istemine ilişkindir.
    Bölgede 28/04/1997 tarihinde 6 aylık ilân sonucu kesinleşen orman kadastrosu ve 2/B madde uygulaması bulunmaktadır.


    6831 sayılı Kanunun 17/1-2-3 maddesinde; ""Madde 17 - (Değişik birinci fıkra: 19/4/2012-6292/13 md.) Devlet Ormanları içinde bu ormanların korunması, istihsal ve imarı ile alakalı olarak yapılacak her nevi bina ve tesisler müstesna olmak üzere; otlatma planı yapılan alanlarda yıllık otlatma süresi dâhilinde hayvanların planlı otlatılmasını sağlayan, gecelemesini emniyet altına alan ve dağılmalarını engelleyen geçici çevirmeler şeklinde düzenlemeler dışında, her çeşit bina, ağıl ve hayvanların barınmasına mahsus yerler yapılması, tarla açılması, işlenmesi, ekilmesi ve orman içinde yerleşilmesi yasaktır. Ancak, Devlet Ormanlarında 31/12/2011 tarihinden önce toplu yerleşimin bulunduğu; yaylak ve otlak olarak kullanılan alanlar içindeki yerler ile yılın belirli dönemlerinde geleneksel yaylacılık maksadıyla yerleşim yeri olarak kullanılan alanlar kullanım bütünlüğü de dikkate alınarak tespit edilir. Tespit edilen bu alanlardan uygun görülenler teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile yayla alanı olarak ilân edilir. İlân edilen yayla alanlarında 31/12/2011 tarihinden evvel yapılmış, hakkında müsadere kararı bulunanlar da dâhil her türlü bina ve tesisler mevcut haliyle vaziyet planında gösterilerek sabit kıymetlerine alınır. Yayla alanlarında bulunan bina ve tesisler orman idaresi tarafından işletilir, işlettirilebilir veya kiraya verilebilir. Elde edilen gelirler Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesine gelir kaydedilir. Giderler ise Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinden karşılanır. Bu alanlardaki bina ve tesislerin kullanıcıları orman idaresince tespit edilir, ilgili kaymakamlık ve muhtarlıklar vasıtasıyla bir ay süreyle ilan edilir. Bu süre içinde yapılan itirazlar bir ay içinde Orman İdaresinde mevcut bilgi ve belgelere göre, bunun mümkün olmaması hâlinde başvuru sahiplerinin elindeki bilgi ve belgelere göre sonuçlandırılarak ilgililere bildirilir. Kullanıcısı tespit edilen bina ve tesisler vaziyet planına göre kullanıcısına, tespit tarihinden itibaren bir yıl içinde talebi hâlinde rayiç bedel üzerinden 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine göre kiraya verilebilir. Kullanıcıları tarafından kiralanmayan bina ve tesisler ise yıkılır. Kiralanan bina ve tesislere ilişkin, ilgili kurumlarca orman idaresine bildirilen eksikliklerin tamamlanması yönünde kiracıya tebligat yapılarak en geç bir yıl içinde eksikliğin giderilmesi istenir. Eksikliklerin giderilmemesi hâlinde yapılan kiralama işlemi iptal edilir. İlgili mevzuattan doğacak her türlü zarar ve hukukî sorumluluk kiracıya aittir. Yayla alanı olarak ilân edilen yerlerde Orman İdaresince nüfus yoğunluğu, yöresel ihtiyaç ve sosyal problemler dikkate alınarak gerekli her tür ve ölçekte planlar Orman Genel Müdürlüğünce yapılır veya yaptırılır. Yapılan bu planlar Orman ve Su İşleri Bakanlığınca onaylanır. Yayla alanlarında mevcut bina ve tesislerin kiralayan tarafından iki yıl içinde planlara uygun hale getirilmesi istenir. Uyumlu hale getirenlerin kira sözleşmeleri yenilenir. Aksi halde kira sözleşmesi iptal edilir. Yayla alanlarına ilişkin iş ve işlemler yönetmelikle belirlenir.
    Devlet Ormanlarının herhangi bir suretle yanmasından veya açıklıklarından faydalanılarak işgal, açma veya herhangi şekilde olursa olsun kesme, sökme, budama veya boğma yollariyle elde edilecek yerlerle buralarda yapılacak her türlü yapı ve tesisler, şahıslar adına tapuya tescil olunamaz. Buralara doğrudan doğruya Orman İdaresince el konulur. (Mülga son iki cümle: 17/6/2004-5192/1 md.) (Ek cümle: 17/6/2004-5192/1 md.) Yanan orman alanlarındaki her türlü emval değerlendirilir.
    (Değişik fıkra: 22/5/1987 - 3373/7 md.; İptal: Ana. Mah.nin 17/12/2002 tarihli ve E.:2000/75, K.:2002/200 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 17/6/2004-5192/1 md.) (Değişik birinci cümle: 25/6/2010-6001/33 md.) Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, su, atık su, petrol, doğalgaz, altyapı, katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesislerinin; baraj, gölet, sokak hayvanları bakımevi ve mezarlıkların; Devlete  ait sağlık, eğitim ve  spor tesislerinin ve bunlarla ilgili her  türlü yer ve binanın Devlet Ormanları üzerinde bulunması veya yapılmasında kamu yararı ve zaruret olması halinde, gerçek ve tüzel kişilere bedeli mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Devletçe yapılan ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırkdokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılanların dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman

    Bakanlığı () ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet gösteren hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksandokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz.
    (Ek fıkra: 23/9/1983 - 2896/10 md.; İptal: Ana. Mah.nin 17/12/2002 tarihli ve E.:2000/75, K.:2002/200 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 17/6/2004-5192/1 md.) Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca (Orman ve Su İşleri Bakanlığı) izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir."" denilmektedir.
    Kural olarak; yasanın belirlediği istisnalar dışında ormanlarda yapı ve muhdesata izin verilemiyeceği açık olduğu gibi, süresi neye ulaşırsa ulaşsın Devlet Ormanlarında sürdürülen zilyetliğe de değer verilemez.
    Çekişmeli taşınmazın fen bilirkişisi krokisinde ve orman bilirkişi raporunda (a), (d), (e), (f1) ve (h1) harfleriyle gösterilen bölümlerinin kesinleşen tahdit içinde kalan yerlerden olduğu, (f2) ve (h2) harfleriyle gösterilen bölümlerinin ise kesinleşen tahdit dışında kalan yerlerden isede eski tarihli memeleket haritası, hava fotoğrafı ve amenajman planlarına göre evveliyatı itibarıyla yeşil alanda orman sayılan yerlerden olduğu belirlendiğine ve bu husus mahkemeninde kabulünde olduğuna göre, 6831 sayılı Kanunun 17/1-2. maddesine göre yasanın belirlediği istisnalar dışında ormanlarda yapı ve muhdesata izin verilemiyeceği ve muhdesat şerhide konulamıyacağından, tescil gibi eda davası açılması gereken yerlerde tesbit davasıda açılamıyacağı ve açılması halinde dahi bu tür davaların esasen dinlenemiyeceği dikkate alınarak davanın reddine karar verilmesi gerekirken, davanın kısmen kabul edilerek yapı ve ağaçların davacı tarafında meydana getirildiğinin tespitine kara verilmesi doğru değildir.
    Davalılar Hazine ve Orman Yönetim vekilinin temyizleri kabul edilerek hükmün bu nedenlerle bozulması gerekirken, Dairece onanması maddi hata ve hukukî yanılgıdan kaynaklanmakta olup, maddi hata usulî kazanılmış hakların istisnasını teşkil edeceğinden karşı tarafa bir hak bahşetmez.
    Bu nedenle; davalı ... Yönetimi ve Hazine vekillerinin yapı ve muhtesata ilişkin karar düzeltme istemlerinin kabulü gerekmiştir.
    SONUÇ: Yukarıda açıklana nedenlerle; davalılar Orman Yönetimi ve Hazine vekillerinin yapı ve muhtesata ilişkin karar düzeltme istemlerinin kabulü ile Dairenin 20/02/2014 gün ve 2013/10687 E. - 2014/2154 K. sayılı onama kararının ortadan kaldırılmasına, yerel mahkemenin 19.02.2013 gün ve 2010/671 Esas 2013/92 sayılı kararının açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde iadesine 29/09/2014 günü oy birliği ile karar verildi.






    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi