Abaküs Yazılım
6. Daire
Esas No: 2019/12790
Karar No: 2022/6558
Karar Tarihi: 01.06.2022

Danıştay 6. Daire 2019/12790 Esas 2022/6558 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2019/12790 E.  ,  2022/6558 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ALTINCI DAİRE
    Esas No : 2019/12790
    Karar No : 2022/6558


    DAVACI : …Odaları Birliği (…)
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Bakanlığı - …
    VEKİLİ : Av. …

    DAVANIN KONUSU : 11/01/2019 tarihli, 30652 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği Kapsamında Yapılacak Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Tebliğin iptali istemidir.

    DAVACININ İDDİALARI :
    Dava konusu Tebliğin, özel uzmanlık gerektiren konularda "tasarım gözetimi ve kontrolü hizmeti" şeklinde bir hizmet alanı oluşturduğu, yeni bir meslek niteliğinde olan bu statünün dayanak Yasada ve ilgili mevzuatta olmadığı halde Yönetmelikle yapılan atıf gereği anılan Tebliğ ile düzenlenmesinin dava konusu işlemi yetki yönünden hukuka aykırı hale getirdiği, 6235 sayılı Yasanın 2.maddesi gereği ilgili TMMOB'dan görüş alınması gerekirken alınmadan tesis edilen işlemin şekil yönünden hukuka aykırı olduğu, yapı denetim sisteminin geliştirilmesiyle sorunlar çözülebilecekken tasarım gözetmenliği hizmeti oluşturulması nedeniyle işlemin sebep yönünden hukuka aykırı olduğu, tek bir mühendislik disiplinine bağlı kalınmasının eksik düzenleme olduğu, tasarım gözetmenliği hizmeti verecek mühendislik disiplini yasayla belirlenmesi gerektiği, tasarım gözetmenliği hizmeti sunacak kişilerin başvuru belgelerinin tek tek sayılmayarak keyfiyet oluşturulduğu, belgelendirilmesinin Bakanlıkça yapılacak olmasıyla TMMOB ile organik bağının kesileceği, belge almak için gerekli puan şartının kriterlerinin belirlenmediği, kamu yararı amacı olmadığından hukuka aykırı olduğu öne sürülmüştür.

    DAVALININ SAVUNMASI :
    Öncelikle, usule ilişkin olarak, davanın süresinde açılmadığı ve davacının menfaatinin yokluğu nedeniyle davanın usulden reddi gerektiği savunulmuştur.
    Dava konusu Tebliğin kurum yetkisi dahilinde, Anayasada belirlenen amaç doğrultusunda, 7269 sayılı Yasa'ya ve Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğine dayanılarak çıkarıldığı, Tebliğ ile yeni bir uygulama getirildiği iddiasının yerinde olmadığı, benzer uygulamaların "enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı" gibi başka tebliğler de yapıldığı, Tebliğ ile yeni bir meslek ihdas edilmediği, mühendislik hizmetine ilişkin bir düzenleme yapıldığı, bunun da idarenin yetkisinde olduğu, ayrıca ilgili odalardan görüş istenmesi gerektiğine ilişkin kural uyarınca inşaat mühendisliğini ilgilendiren bir konu olduğundan inşaat mühendisleri odasından görüş istenildiği, bunun yanında taslak metnin 46 farklı kurum ve kuruluşa da gönderildiği, yapı denetiminin binanın yapım aşamasında tasarım gözetmenliğinin ise proje aşamasında yapıldığından yapı denetimin geliştirilerek sorunun çözülemeyeceği, deprem afetine karşı tedbir alma görevi olan idarenin bu konuda düzenleme yapmasının TMMOB'nin alanına müdahale sayılamayacağı, tasarım gözetimi ve kontrolü hizmeti alınacak kişinin binayla yakından ilgil, mühendislik disiplinin olması gerektiğinden bunun inşaat mühendisliği olmasında, başvuru belgeleri, belge için puan şartı ve belgelendirme hususlarında hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmuştur.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

    DANIŞTAY SAVCISI ….'IN DÜŞÜNCESİ :
    Dava, 11/01/2019 günlü, 30652 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği Kapsamında Yapılacak Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Tebliğ"in iptali istemiyle açılmıştır.
    Davalı idarenin usule ilişkin itirazları yerinde görülmemiştir.
    Davaya konu Tebliğ'in 1. maddesinde, bu Tebliğ'in amacının, 18/03/2018 tarih ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği kapsamında, özel uzmanlık gerektiren konularda tasarımın gözetimi ve kontrolü hizmetini yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine dair usul ve esasları belirlemek olduğu, 2. maddesinde, bu Tebliğ'in, 10/07/2018 tarih ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 107. maddesinin birinci fıkrası ile 18/03/2018 tarih ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği'nin eki Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların 1.3. maddesine dayanılarak hazırlandığı belirtilmiştir.
    Anayasa'nın 124. maddesinde, Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri hükme bağlanmıştır.
    7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun'un 3. maddesinde, bu Kanun'a göre afet bölgesi olarak ilan edilen yerlerde yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tâbi olacağı teknik şartların, Bayındırlık Bakanlığının mütalaası da alınarak İmar ve İskan Bakanlığınca hazırlanacak bir yönetmelikle tespit edileceği düzenlemesine yer verilmiştir.
    5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'un, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği'nin yayımlandığı tarihte yürürlükte olan haliyle 12. maddesinde; a) Depreme hazırlık, müdahale, deprem riski yönetimi, b) Depremde zarara uğraması muhtemel yerler ile zarara uğramış yerlerin imar, plan ve proje işlemlerinin yürütülmesi, c) Depreme hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında kullanılabilecek kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları ile yabancı kişi ve kuruluşlara ait her türlü kaynakların tespiti ve etkin kullanımı, ç) Depremler hakkında halkın bilgilendirilmesi, konularında uygulanacak politikaları belirlemek, takip etmek, değerlendirmek ve depremle ilgili hizmetlerin yürütülmesinde Başkanlığın diğer birimlerine danışmanlık yapmak konularında Başkanlık bünyesindeki Deprem Dairesi Başkanlığının görevli olduğu düzenlenmiş, 17. maddesinde ise; Başkanlığa görev alanına giren konularda düzenleme yapma yetkisi verilmiştir.
    Dava konusu tebliğin dayanağı olan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun yukarıda yer verilen maddelerine dayanılarak Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı tarafından hazırlanmış ve 18/03/2018 günlü, 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak 01/01/2019 tarihi itibarıyla yürürlüğe girmiştir.
    Anılan Yönetmeliğin 1. maddesinde; bu Yönetmeliğin amacının, yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek resmi ve özel tüm binaların ve bina türü yapıların tamamının veya bölümlerinin deprem etkisi altında tasarımı ve yapımı ile mevcut binaların deprem etkisi altındaki performanslarının değerlendirilmesi ve güçlendirilmesi için gerekli kuralları ve minimum koşulları belirlemek olduğu, 3. maddesinde; deprem etkisi altında binaların tasarımı için bu Yönetmeliğin ekinde yer alan esasların uygulanacağı kurala bağlanmıştır.
    Yönetmeliğin eki Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların Genel Hükümler başlıklı birinci bölümünün, 1.3 maddesinde 'Özel Konularda Tasarım Gözetimi ve Kontrolü başlığına yer verilmiş, 1.3.1.1 sayılı alt maddesinde; bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin değerlendirme ve tasarım süreçlerinde, özel uzmanlık gerektiren konularda projenin başlangıcından tamamlanmasına kadar ilgili tüm tasarım aşamalarında görev yapacak şekilde, ilgili alanda teorik ve mesleki bilgi ve deneyim sahibi inşaat mühendislerinden “tasarım gözetimi ve kontrolü” hizmeti alınmasının zorunlu olduğu belirtilmiş, 1.3.1.2. sayılı alt maddede ise bu tür hizmetleri yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirleneceği öngörülmüş olup, dava konusu tebliğ bu hüküm gereğince çıkarılmıştır.
    Yukarıda yer verilen yasal düzenlemeler çerçevesinde, davalı Bakanlıkça görevli ve yetkili olduğu konulara ilişkin olarak yasa hükümlerine uygun alt düzenleyici işlemler tesis edilebileceği, bu kapsamda yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tabi olacağı teknik şartları belirleyebileceği açıktır. Bakanlığın yasadan kaynaklanan bu düzenleme yapma yetkisini kullanırken, öncelikle Yasanın yönetmelik ile düzenlenmesini emrettiği konularda bir yönetmelik çıkarması zorunlu olup, Yönetmelik ile yasaya uygun şekilde düzenlenen konularda da, uygulamaya yönelik olarak tebliğ, genelge gibi alt düzenlemeler yapması mümkündür. Diğer bir ifadeyle, yasada bir konunun yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüşse, yönetmeliğin bu düzenlemeleri tebliğ, yönerge, genelge gibi daha alt idari düzenlemelere bırakması hukuka uygun olmayacaktır.
    Bu durumda, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinin dayanağı olan yasal düzenlemeler uyarınca, Yönetmelikle tespit edilmesi gereken konular kapsamında yer alan, tasarım gözetimi ve kontrolü hizmetlerini yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Yönetmelik yerine Tebliğ ile düzenlenmesinde yasaya ve hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
    Açıklanan nedenlerle, dava konusu "Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği Kapsamında Yapılacak Tasarım Gözetimi ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Tebliğ"in iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, 29/10/2021 günlü, 31643 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 85 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 1. maddesi uyarınca, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin Altıncı Kısmının Dördüncü Bölümünün başlığı "Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği" şeklinde değiştirildiğinden, husumetin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yerine Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına yöneltilmesine karar verilerek, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    MADDİ OLAY:
    18/03/2018 günlü, 30364 (mükerrer) sayılı Resmi Gazetede Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği ekinde yer alan Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasları yayımlanmış, bu Esasların 1.3.1.1 maddesinde "tasarım gözetimi ve kontrolü” hizmetine 1.3.1.2 maddesinde ise; bu tür hizmetleri yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirleneceği kuralına yer verilmiş, bunun üzerine, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 11.01.2019 günlü, 30652 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği Kapsamında Yapılacak Tasarım Gözetim ve Kontrolü Hizmetlerine Dair Tebliğ düzenlenmiştir.
    Bakılan dava, anılan Tebliğin iptali istemiyle açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT VE HUKUKİ DEĞERLENDİRME
    Usul Yönünden:
    Davalı tarafından, davanın süresinde açılmadığı ileri sürülmüş ise de; dava konusu düzenleyici işlemin 11.01.2019 günlü Resmi Gazetede yayımlandığı, bakılan davanın ise, 08.03.2019 günü yani altmış günlük dava açma süresi içerisinden açıldığı anlaşılmıştır.
    Öte yandan, davalı tarafından davacının dava açma ehliyeti bulunmadığı ileri sürülmüş ise de; dava konusu düzenlemelerin, davacı Oda'nın ana Yönetmeliğinde de belirtilen kişisel, meşru ve güncel menfaatini ilgilendirdiği anlaşılmıştır.
    Uyuşmazlık konusu olayda, davalı tarafından ileri sürülen usule ilişkin itirazlara yukarıda belirtilen sebeplerle itibar edilmeyerek davanın esasına ilişkin inceleme yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

    Esas Yönünden:
    Anayasanın 124. maddesinde; Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri hükme bağlanmıştır.
    7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 3. maddesinde, bu Kanun'a göre afet bölgesi olarak ilan edilen yerlerde yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tâbi olacağı teknik şartların, Bayındırlık Bakanlığının mütalaası da alınarak İmar ve İskan Bakanlığınca hazırlanacak bir yönetmelikle tespit edileceği hükmüne yer verilmiştir.
    5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun12. maddesinde; (Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği'nin yayımlandığı tarihte yürürlükte olan haliyle) a) Depreme hazırlık, müdahale, deprem riski yönetimi, b) Depremde zarara uğraması muhtemel yerler ile zarara uğramış yerlerin imar, plan ve proje işlemlerinin yürütülmesi, c) Depreme hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında kullanılabilecek kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları ile yabancı kişi ve kuruluşlara ait her türlü kaynakların tespiti ve etkin kullanımı, ç) Depremler hakkında halkın bilgilendirilmesi, konularında uygulanacak politikaları belirlemek, takip etmek, değerlendirmek ve depremle ilgili hizmetlerin yürütülmesinde Başkanlığın diğer birimlerine danışmanlık yapmak konularında Başkanlık bünyesindeki Deprem Dairesi Başkanlığının görevli olduğu düzenlenmiş, 17. maddesinde ise; Başkanlığa görev alanına giren konularda düzenleme yapma yetkisi verilmiştir.
    Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğin 1. maddesinde; bu Yönetmeliğin amacının, yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek resmi ve özel tüm binaların ve bina türü yapıların tamamının veya bölümlerinin deprem etkisi altında tasarımı ve yapımı ile mevcut binaların deprem etkisi altındaki performanslarının değerlendirilmesi ve güçlendirilmesi için gerekli kuralları ve minimum koşulları belirlemek olduğu, 3. maddesinde; deprem etkisi altında binaların tasarımı için bu Yönetmeliğin ekinde yer alan esasların uygulanacağı kurala bağlanmıştır.
    Yönetmeliğin eki Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların Genel Hükümler başlıklı birinci bölümünün, 1.3 maddesinde 'Özel Konularda Tasarım Gözetimi ve Kontrolü başlığına yer verilmiş, 1.3.1.1 sayılı alt maddesinde; bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin değerlendirme ve tasarım süreçlerinde, özel uzmanlık gerektiren konularda projenin başlangıcından tamamlanmasına kadar ilgili tüm tasarım aşamalarında görev yapacak şekilde, ilgili alanda teorik ve mesleki bilgi ve deneyim sahibi inşaat mühendislerinden “tasarım gözetimi ve kontrolü” hizmeti alınmasının zorunlu olduğu belirtilmiş, 1.3.1.2. sayılı alt maddede ise; bu tür hizmetleri yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirleneceği öngörülmüştür.
    Yukarıda belirtilen yasal mevzuat doğrultusunda çıkarılan dava konusu Tebliğ'in 1. maddesinde, bu Tebliğ'in amacının, 18/03/2018 tarih ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği kapsamında, özel uzmanlık gerektiren konularda tasarımın gözetimi ve kontrolü hizmetini yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine dair usul ve esasları belirlemek olduğu, 2. maddesinde, bu Tebliğ'in, 10/07/2018 tarih ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 107. maddesinin birinci fıkrası ile 18/03/2018 tarih ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği'nin eki Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların 1.3. maddesine dayanılarak hazırlandığı belirtilmiştir.
    Yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri, davacının iddiaları, davalının savunmaları ve dosyada bulunan bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; amacı, kapsamı ve dayanağına yukarıda yer verilen dava konusu Tebliğ'in hukuka uygun olup olmadığının, idarenin düzenleme yetkisi çerçevesinde değerlendirilmesi gerekmektedir.
    İdarenin düzenleme yetkisi, dayanağını Kanun ve Kararnamelerin oluşturduğu, bunların uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla kullanılabilen ikincil bir yetkidir. İdare bu yetkisini kullanırken normlar hiyerarşisi ilkesini de gözetmek zorundadır. Normlar hiyerarşisi ilkesi uyarınca, alt hukuk normlarının üst hukuk normuna aykırı hükümler içermemesi gerekmektedir. Yine, üst norm (kanun) tarafından, düzenlemesi alt norma (yönetmelik) bırakılan bir konunun da alt normda (yönetmelik) düzenleme yapılmaksızın bu konuya ilişkin düzenlemenin daha alt bir hukuk normuna (tebliğ, genelge vs.) bırakılamayacağı açıktır.
    Bu durumda, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği'nin kanuni dayanağı olan 7269 sayılı Kanunun 3.maddesinde, yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tabi olacağı teknik şartların bir Yönetmelikle tespit edileceği düzenlemesi yer almasına rağmen, tasarım gözetimi ve kontrolü hizmetlerini yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Yönetmelik yerine dava konusu Tebliğ ile düzenlenmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Dava konusu Tebliğ'in İPTALİNE,
    2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
    3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
    4. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
    5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 01/06/2022 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.



    KARŞI OY (X):
    Dava konusu Tebliğ'in dayanaklarından birisi olan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinin ekinde bulunan Deprem Etkisi Altında Binaların Tasarımı İçin Esasların Genel Hükümler başlıklı birinci bölümünün, 1.3 maddesinde 'Özel Konularda Tasarım Gözetimi ve Kontrolü başlığına yer verilmiş, 1.3.1.1 sayılı alt maddesinde; bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin değerlendirme ve tasarım süreçlerinde, özel uzmanlık gerektiren konularda projenin başlangıcından tamamlanmasına kadar ilgili tüm tasarım aşamalarında görev yapacak şekilde, ilgili alanda teorik ve mesleki bilgi ve deneyim sahibi inşaat mühendislerinden “tasarım gözetimi ve kontrolü” hizmeti alınmasının zorunlu olduğu belirtilmiş, 1.3.1.2. sayılı alt maddede ise; bu tür hizmetleri yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirleneceği öngörülmüş iken anılan Yönetmeliğin dayanaklarından birisi olan 7269 sayılı Kanunun 3. maddesinde de; yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tabi olacağı teknik şartların bir Yönetmelikle tespit edileceği hükmüne yer verilmiştir.
    Dava konusu Tebliğ'in diğer dayanağı olan, 10/07/2018 tarih ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 107. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde; "yerleşme ve yapılaşmaya yönelik mimarlık, mühendislik, müteahhitlik ve müşavirlik hizmetlerine ilişkin düzenlemeleri yapmak, uygulamaları denetlemek ve izlemek" hükmüne yer verilmiştir.
    İdarelerin düzenleme yetkisini kullanırken normlar hiyerarşisi ilkesine uymak zorunda oldukları, Kanunları uygulamak üzere Yönetmelik, bunları uygulamak üzere tebliğ ve diğer alt düzenleyici işlemleri çıkarabilecekleri, bunları yaparken de üst normlara aykırı hükümler düzenlememeleri gerektiği tabiidir.
    Yukarıda belirtilen dava konusu Tebliğ'in dayanağı kararnameden idarenin düzenleme yapma yetkisinin olduğu, diğer dayanağı Yönetmelikte ise tasarım gözetimi ve kontrolü hizmetine ilişkin usul ve esasların Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirleneceğinin düzenlendiği görüldüğünden, Yönetmelikle kendisine verilen düzenleme yapma yetkisini idarenin yine Yönetmelikle değil de bir alt düzenleyici işlem olan tebliğ ile kullanmasında normlar hiyerarşisi ilkesine ve hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
    Öte yandan dava konusu tebliğin dayanağı Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinin de dayanağı olan 7269 sayılı Kanunun 3. maddesinde Yönetmelikle düzenlenmesi gerektiği belirtilen konunun "yeniden yapılacak, değiştirilecek, büyütülecek veya esaslı tamir görecek resmi ve özel bütün yapıların tabi olacağı teknik şartlar" olduğu dikkate alındığında, dava konusu tebliğ ile düzenlenen hususun ise yapıların tabi olacağı teknik şartlar olmadığı, tasarım gözetimi ve kontrolü hizmetini yerine getireceklerin eğitim koşulları, mesleki yeterlilik ve deneyim konuları ve bunların belgelendirilmesi ile hizmetin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar olduğu, bu hususların Yönetmelikle düzenlenmesini gerektiren bir zorunluluk bulunmadığı gibi idarenin düzenleme yetkisi kapsamında alt düzenleyici işlemlerle düzenlemesinde de hukuki bir engel bulunmadığı, ayrıca, dava konusu Tebliğ'in Resmi Gazetede de yayımlanarak bütün ilgililerin düzenlemeden haberdar olmasının da sağlandığı ve düzenlemede bu yönden hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmış olup, dava konusu Tebliğ'in esas yönünden incelenmesi gerektiği kanaatiyle çoğunluk kararına katılmıyoruz.



    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi