4. Hukuk Dairesi 2016/13856 E. , 2017/4493 K.
"İçtihat Metni"
Davacı ... vekili tarafından, davalı ... aleyhine 10/12/2015 gününde adli yardım talepli olarak verilen dilekçe ile alacak istenmesi üzerine adli yardım talebi kabul edilerek mahkemece yapılan yargılama sonunda; davanın kabulüne dair verilen 29/03/2016 günlü kararın Yargıtay’ca incelenmesi davalı vekili tarafından süresi içinde istenilmekle temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra tetkik hakimi tarafından hazırlanan rapor ile dosya içerisindeki kağıtlar incelenerek gereği görüşüldü.
Dava, öğrenim sırasındaki staj eğitimi nedeniyle ödenmesi gereken ücretin tahsili istemine ilişkindir. Mahkemece, davanın kabulüne karar verilmiş; hüküm, davalı tarafından temyiz edilmiştir.
Davacı, Hastalıkları Hastanesinde staj yaptığını, ancak davalı Kurumun 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu"nun 25. maddesi uyarınca ödemesi gereken staj ücretini ödemediğini beyanla, alacak isteminde bulunmuştur.
Davalı idare vekili; davacınınzorunlu staj eğitimi gördüğünü ve bu staj süresi boyunca kendisine ücret ödenmediği iddiası ile açılan davanın, 663 ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler gereğince husumetten reddine karar verilmesi gerektiği, alacağın zamanaşımına uğradığı, dava konusunun idari yargının görev alanına girdiği, davacının dürüstlük ilkesine aykırı hareket etmek suretiyle Bakanlık aleyhine alacak davası açmasının kanuna ve hukuka açıkça aykırılık teşkil ettiği gerekçeleriyle davanın reddi gerektiğini savunmuştur.
Mahkemece yapılan yargılama sonunda, davacının davalı kurum bünyesinde staj yaptığı, açılan davanın bu staj nedeni ile 3308 sayılı Yasadan kaynaklı ücret alacağına ilişkin olduğu, davalı kurum tarafından davacıya bir ödeme yapılmadığı anlaşıldığından bilirkişi raporu doğrultusunda davanın kabulüne karar verilmiştir.
02/11/2011 tarihli ve 663 sayılıbağlı kuruluşlar düzenlenmiş, yine aynı bölümde 29"uncu madde ile bağlı kuruluş olarak Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu kurulmuştur.
663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname"nin 29. maddesinin birinci fıkrasında, "Bakanlık politika ve hedeflerine uygun olarak, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerini vermek üzere hastanelerin, ağız ve diş sağlığı merkezlerinin ve benzeri sağlık kuruluşlarının
./..
-2-
açılması, işletilmesi, faaliyetlerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve denetlenmesi, bu hastanelerde her türlü koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici sağlık hizmetlerinin verilmesini sağlamakla görevli, bakanlığa bağl kurulmuştur." hükmü; aynı maddenin, kurumun görev ve yetkilerini belirleyen ikinci fıkrasının (g) bendinde "Kurum hizmetlerinin gerektirdiği her türlü satın alma, kiralama, bakım ve onarım, arşiv, idari ve mali hizmetleri yürütmek." hükmü mevcuttur.
659 sayılı Hükmünde Kararnamenin 6. maddesinde; “İdareler, kendi iş ve işlemleriyle ilgili olarak açılacak adli ve idari davalar ile tahkim yargılaması ve icra işlemlerinde taraf sıfatını haizdir” hükmüne yer verilmiş, 2. maddesinde de idare teriminin 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı ekli (I) ve (II) sayılı cetvellerde belirtilen kamu idarelerini ifade ettiği belirtilmiştir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu"na ekli Genel Bütçeye dahil kamu idarelerine ilişkin (I) sayılı cetvelde,yer aldığı görülmektedir.
Somut olayda, dava doğrudan yöneltilerek açılmış, karar başlığında da davalı olarak karşı sonuçlandırılması hatalıdır. Ancak bu durum temsilcide yanılma oluşturmakta olup, davanın Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna yöneltilmesi için davacı tarafa mehil verilmeli, usulüne uygun bir şekilde taraf teşkilinden sonra dosya yeniden değerlendirmeye tabi tutularak varılacak sonuca göre bir karar verilmelidir. Taraf teşkili sağlanmadan yazılı şekilde karar verilmesi usul ve yasaya aykırı olup hükmün bu yönden bozulması gerekmiştir.
SONUÇ: Temyiz olunan kararın, yukarıda belirtilen nedenlerle BOZULMASINA,bozma nedenine göre diğer temyiz itirazlarının incelenmesine yer olmadığına 05/07/2017 gününde oybirliğiyle karar verildi.